Ben jij klaar om je woning te verkopen? Doe hier de test! Met onze checklist gidsen we je door je verkoop en wijzen we je op enkele documenten die je zeker niet uit het oog mag verliezen. Klaar? Verkopen maar!
Woning verkopen? Bereid je voor!
Voordat je je woning kan verkopen, moet je enkele zaken weten over je woning. Zijn er bouwovertredingen, waar liggen de grenzen van het perceel, hoe energiezuinig is de woning enzovoort. De angst om een kat in de zak te kopen zit er bij potentiële kopers in. Een woning kopen is namelijk één van de grootste beslissingen én investeringen in je leven. Je goed informeren is de eerste stap naar een woning van je dromen. Gelukkig zijn er enkele attesten die meer vertellen over de woning en die je als verkoper verplicht moet voorleggen.
Welke documenten heb je nodig bij de verkoop van je huis of appartement?
- Eigendomsbewijs: de notariële akte die je bij de aankoop van je woning hebt ontvangen is de belangrijkste akte als je het ons vraagt. Om je woning te kunnen verkopen moet je bewijzen dat de woning weldegelijk van jou is. Dit via de aankoop- of schenkingsakte.
- Kadastraal uittreksel: de aard en bouwjaar van het pand, de oppervlakte, ligging en grenzen van het perceel en het kadastraal inkomen vind je terug in het kadastraal uittreksel.
- Stedenbouwkundig uittreksel: Vraag dit uittreksel enkele maanden voor de verkoop van je woning aan bij de notaris of je gemeente om de nieuwe kopers goed te kunnen informeren over jouw woning en bijhorende grond. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop maximum 1 jaar oud zijn. In dit uittreksel lees je o.a. de bestemming van het goed, of er al dan niet bouwovertredingen zijn gemaakt en of er een voorkooprecht rust op het goed.
Foto: Micheile Henderson – Unsplash
- Bodemattest: voordat je je woning mag verkopen moet je aantonen dat de bodem waarop je woning is gebouwd niet verontreinigd is. Dit attest kan je verkrijgen bij OVAM of je notaris.
- EPC-attest: Het EPC-attest, of voluit het energieprestatiecertificaat, geeft aan hoe energiezuinig je woning is. Dit attest is 10 jaar geldig. Heb je je woning de laatste jaren gerenoveerd en een pak energiezuiniger gemaakt? Laat dan een certificaat opmaken door een erkend energiedeskundige
- Elektriciteitskeuringsrapport: Een elektriciteitskeuring is noodzakelijk als de technische installatie van je woning ouder is dan 25 jaar. Plannen om je elektrische installatie onder handen te nemen? Neem dan contact op met een erkende controleorganisme voor een nieuwe keuring.
- Overstromingsgevoeligheid: bevindt je woning zich in een overstromingsgebied of niet? Dit kan je zelf uitpluizen via www.waterinfo.be.
- Postinterventiedossier: een postinterventiedossier is een bundel die technische gegevens over de structuur en materialen bevat. Is je woning na 2021 gebouwd of gerenoveerd? Klop dan even aan bij de aannemer die de renovaties uitvoerde.
- Attest voor stookolietank: dit keuringsattest is verplicht voor de ingebruikname van een stookolietank. Het is (nog) niet verplicht om de stookolietank bij de verkoop van je woning te laten herkeuren. Toch moet de tank periodiek gekeurd worden en voldoen aan de verplichtingen van kwaliteit en onderhoud.
Woning verkopen in een handomdraai?
Lees onze 5 tips voor een vlotte verkoop
Hoe verkoop je je woning snel én voor een mooi prijs? Wij hebben 5 ultieme tips voor jou om de prijs van je woning te verhogen en jouw woning aantrekkelijk voor te stellen aan potentiële verkopers.
Ziezo, nu ben je klaar voor de volgende stap. Wat zijn je plannen? Een nieuwe woning kopen, renoveren, inrichten of nog meer in vastgoed investeren? Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang meer informatie voor jouw project.